سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی مصالح

انواع مصالح ساختمانی

امروزه نسبت به گذشته با پیشروی به سمت کشوری مدرن فعالیت های زیادی در زمینه ساخت ساز اتفاق می افتد. این ساخت و ساز ها می تواند ساخت ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی و یا برج های عظیم و بسیاری از بناها باشد. با پیشرفت ساخت و ساز قطعا تقاضا برای شناخت انواع مصالح، خرید و فروش و خیلی از موارد دیگر بیشتر می شود. حال در این مطلب قصد داریم لیست مصالح ساختمانی را به شما عزیزان معرفی کنیم.

لیست کامل مصالح ساختمانی

این لیست شامل معرفی کامل تعدادی از مصالح ساختمانی می باشد. این لیست مصالح ساختمانی ابتدا مصالح را برای شما عزیزان کاملا معرفی کرده. سپس از خواص آن صحبت کردیم و کاربرد کامل مصالح هم به شما عزیزان معرفی کردیم.

سنگ های ساختمانی

سنگ ها تقریبا در تمام پروژه های ساختمانی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. چرا که سنگ مصالح فراوان، سهل الوصل، محکم و با دوام و ارزان می باشد.

  • سنگ ها بر اساس انواع مختلف در پی سازی، خارج ساختمان، داخل ساختمان برای کف سازی، نما، تزئینات و … مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استفاده ی دیگری که از سنگ ها می شود، در ساخت بناهای سنگین مانند: تونل ها، پل ها، سنگ چین ها و …. همچنین در راه سازی کاربرد بسیاری دارد.

انواع سنگ ها

به طور کلی سنگ ها به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

  • سنگ های طبیعی (خام)

سنگ های رودخانه ای، سنگ های کوهی، سنگ های لایه ای، سنگ ها لاشه از دسته ی سنگ های طبیعی محسوب می شوند.

  • سنگ های غیر طبیعی

این از دسته سنگ هایی می باشد که کار شد محسوب می شوند. به شکل های گوناگونی بر اساس کاربرد روی آن ها کار می شود. سنگ هایی مانند: قواره ای، چند وجهی، حکمی، لوحی، چند نمایی، دو تیشه و … از دسته سنگ های غیر طبیعی محسوب می شود.

مصالح-ساختمانی-سنگ

سنگ های کار شده و کاربرد آن ها

در ساختمان سازی برای استفاده از سنگ ها قبل از آن عملیاتی را بر روی سنگ ها انجام داده تا کارایی و زیبایی بیشتری را داشته باشند. پس به این سنگ ها سنگ های کارشده می گویند.

سنگ های قواره ای: سنگ قواره ای از سنگ های لاشه به دست می آید که گوشه های ناهموار و تیز آن را از بین می برند. این سنگ ها نباید ابعادی کمتر از 15 سانتی متر داشته باشند.

سنگ های چند وجهی: همانطورکه از اسم این سنگ مشخص می باشد. این سنگ را به صورت چند وجهی نامنظم درآورده. این سنگ های چند وجهی نامنظم در کنار یکدیگر قفل و بسته می شوند. ابعاد این سنگ ها نباید کمتر از 10 سانتی متر باشد.

سنگ های حکمی: به این سنگ ها سنگ اندازه هم گفته می شود. سنگ هایی بر اساس اندازه ی مشخص شده در نقشه تولید شده که به آن سنگ اندازه و یا همان حکمی گفته می شود.

سنگ های رگه ای:  به این سنگ ها بادبر هم گفته می شود. سطح این سنگ ها مستطیلی و یا مربعی می باشد. سطح برجستگی آن ها حداکثر 4 سانتی متر می باشد. عض و ارتفاع آن هم حداقل 20 و 15 سانتی متر می باشد.

سنگ های چند نمایی: سنگ های چند نمایی سنگ هایی هستند که همه ی سطوح قائم و افقی آن دست تراش شده است. پس به این سنگ ها دست تراش می گویند.

در نظر داشته باشید که یک تعدادی از سنگ ها قابلیت جلاپذیری ندارند. سنگ هایی که این قابلیت را ندارند

از روش های دیگری برای جلوه دادن به آن ها استفاده می کنند.

سنگ ها در چه مراحلی از عملیات ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند؟

  • نما سازی
  • پله سازی
  • محوطه سازی
  • پی سازی
  • کرسی چینی
  • دیوارسازی داخلی
  • پلاک قرنیز ها
  • کف سازی و موزائیک ها

خواص سنگ ها:

  1. مقاومت برشی، خمشی، فشاری، کششی:

همانطور که در مطلب بالا گفته شد سنگ ها به دلیل مقاومت زیادشان بسیار مناسب برای به کارگیری در ساختمان سازی می باشد. یک مقاومت 25 پاسکالی برای مصرف از سنگ ها کافی می باشد. در برخی از موارد کمی مقاومت برشی در نظر گرفته می شود.

  1. آسان بودن استخراج از معدن:

یکی از مواردی که باعث متناسب بودن آن در مصارف ساختمانی می باشد، سهولت در استخراج سنگ ها می باشد.

  1. دوام و پایایی:

پایایی سنگ یکی از مواردی می باشد که در زیبایی و جلای سنگ تاثیرگذار می باشد.

  1. دسترسی :

مناسب ترین گزینه این ی باشد که محل دسترسی سنگ به محل استفاده نزدیک باشد. چرا که مسافت یک موردی می باشد که تاثیر مستقیم روی قیمت تمام شده دارد. اما به دلیل محل وجود سنگ ها در بیشتر موارد برای استفاده از این مصالح باید مسافت زیادی طی شود تا به دست ما برسد.

  1. ایجاد رنگ و رگه:

برخی از سنگ ها دارای جنسی می باشند که در برابر تغییرات جوی در ظاهر آن ها لکه هایی به صورت لکه و یا رگه ایجاد شده. دراستفاده از این سنگ ها بپرهیزید.

سیمان

همانطور که می دانید سیمان به طور عمده در ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. سیمان از ترکیب چند ماده ی آهکی مانند سنگ آهک ومواد دیگری به نام سیلیسیم و آلومینیوم اکسید شده تشکیل شده است. سیمان یک گرد نرمی محسوب می شود. زمانی که سیمان را با آب ترکیب می کنید در نهایت شما یک جسم صلب و یکدستی دارید. از سیمان به عنوان یک ملات چسبنده استفاده می کنند. به طور مثال برای تهیه بتن برای از سیمان به عنوان ماده ای چسبنده برای چسباندن دانه های سنگی استفاده می شود.

موارد مصرف سیمان

  • درصنعت ساختمان سازی
  • راه سازی
  • ساخت تونل ها
  • ساخت پل ها
  • ساخت قطعات سیمانی از پیش ساخته

خواص سیمان پرتلند

سیمان پرتلند دارای خواص زیادی می باشد که این خواص به صورت کلی به دو دسته ی خواص شیمیایی و فیزیکی تقسیم می شود.

خواص شیمیایی سیمان پرتلند

  1. به دلیل خواص شیمیایی سیمان آب هایی که دار سولفات هستند و یا به طور مثال: آب دریا به سیمان های پرتلند معمولی آسیب می رساند. اگر در این شرایط قصد استفاده از سیمان را دارید باید از سیمان های ویژه استفاده کنید.

نکته: توجه داشته باشید که از موارد دیگری که به محصولات سیمانی آسیب می زند نمک و شکر می باشد.

  1. خوردگی: مخلوط رقیق سیمان می تواند برروی آلومینیوم، روی، شیشه و سرب تاثیر بگذارد. اما سیمان بر روی مس و آهن و رنگ نمی تواند تاثیری بگذارد. مراقب باشید که این سیمان به دلیل خورندگی ممکن است در اثربرخورد  با پوست، چشم و دستگاه تنفسی مشکلاتی به وجود بیاورد.
  2. هیدراتاسیون: هیدراتاسیون و یا همان حرارت آبگیری می نامند. یکسری تغییراتی بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی براثر ترکیب آب با سیمان به وجود می آید. مهم ترین این تغییرات ایجاد حرارت می باشد. حرارتی که ایجاد می شود در فصل زمستان می تواند از یخ زدن آب موجود در شکاف های بتن تازه آماده شده جلوگیری کند. توجه داشته باشید که اگر حجم بتن بسیار زیاد باشد این ویژگی شیمیایی سیمان مناسب نیست. به طور مثال در بتن ریزی برای سد که در حجم بالایی صورت می گیرد گرما زایی زیاد آن باعث بالا رفتن حجم آن می باشد و این اتفاق جالبی نیست. و این امر ممکن است باعث به وجود آمدن ترک و شکاف شود.

خواص فیزیکی سیمان پرتلند

  • وزن به خصوص سیمان: در نظر داشته باشید که هر مقدار وزن مخصوص سیمان بیشتر باشد مقاومت آن هم افزایش می یابد.
  • مقاومت سیمان در برابر آنش: تمامی محصولاتی که با سیمان تهیه می شوند و خود سیمان در برابر آتش مقاوم هستند.
  • جنس سیمان: سیمان محصول نرمی محسوب می شود و نرمی آن بر مقاومت سیمان تاثیرگذار می باشد. هر مقدار که ذرات تشکیل دهنده ی سیمان ریزتر باشد مرغوب تر و نرم تر خواهد بود.

سیمان های پرتلند داری خواص مکانیکی هم می باشند. این خواص مکانیکی شامل مقاومت فشاری و مقاومت کششی می باشد.

انواع سیمان های پرتلند:

  1. نوع اول: سیمان های معمولی را شامل می شوند.
  2. نوع دوم: سیمان ممتاز.
  3. نوع سوم: سیمان زودگیر.
  4. نوع چهارم: سیمان که کم حرارت می باشد.
  5. نوع پنجم: سیمان ضد سولفات.

مصالح-ساختمانی-سیمان

بتن

بتن چیست؟ یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی که امروز بسیار مورد استفده قرار می گیرد، بتن می باشد.  مواد سازنده بتن ها شامل شن، ماسه، سیمان، آب می باشد، شن و ماسه با کمک دوغاب سیمان به یکدیگر می چسبند و یک ماده یکپارچه به نام بتن را تشکیل می دهند. مقاومت بتن ها متناسب با تغییراتی که در میزان مواد تشکیل دهنده آن ها ایجاد می شود،  به صورت زیر متغییر است:

  • سیمان از لحاظ نوع و میزان آن
  • آب از لحاظ کیفیت و میزان آن
  • شن و ماسه از لحاظ شکل، نوع دانه بندی و جنس
  • متد ساخت و استفاده، حمل و نقل، نگهداری

مواردی که ذکر کردیم به شدت در طول عمر بتن و میزان مقاومت آن دخیل هستند، البته گذشت زمان هم در افزایش مقاومت بتن تاثیر گذار است. اصولا  شیب نمودار مقاومت- زمان بتن ها در روزهای ابتدایی زیاد است و با گذشت زمان کاهش می یابد به عبارت دیگر افزایش مقاومت بتن ها در روز های ابتدایی بتن ریزی سریع می باشد و با گذشت زمان کاهش می یابد. از لحاظ محاسباتی مقاومت 28 روزه بتن ها به عنوان مقاومت نهایی در نظر گرفته می شود، تقریبا با گذشت یک سال از عمر بتن افزایش مقاومت بتن خیلی کند می شود.

نکته مهم در رابطه با بتن ها آن است که رابطه مستقیمی بین مقاومت بتن و الاستیسیته آن وجود دارد، در واقع هر قدر مقاومت بتن بالا می رود الاستیسیته آن هم افزایش می یابد.

بتن ها از چه موادی تشکیل می شوند و تاثیر آن ها در مقاومت بتن چگونه است؟

بتن یک سنگ مصنوعی می باشد که از ترکیب یک ماده چسباننده و یک ماده پرکننده ساخته می شود، ماده چسباننده بتن عبارت است دوغاب سیمان که از آب و سیمان تشکیل شده است و ماده پر کننده بتن از شن و ماسه تشکیل شده است، هر یک از مواد ذکر شده نقش تاثیر گذاری در ساختار بتن دارند که در ادامه ذکر می کنیم.

  • آب: تقریبا 17 درصد از حجم بتن را آب تشکیل می دهد، نقش آب در بتن ایجاد یک واکنش فیزیکی و شیمیایی می باشد که سبب خمیر شدن سیمان می شود.

معمولا برای ساخت بتن از آب آشامیدنی بدون بو و مزه استفاده می شود، میزان سختی آب هم در ساخت بتن ها تاثیر گذار است، در واقع سختی آب نباید آنقدری کم باشد که آهک سیمان را در خود حل کند.

  • سیمان: تقریبا 7 تا 16 درصد از حجم بتن را سیمان تشکیل می دهد، سیمان با آب ترکیب می شود و دوغاب را شکل می دهد، در واقع دوغاب سیمان مانند یک شیره اطراف شن و ماسه را می پوشاند و سبب چسبیدن آن ها به یکدیگر می شود.

همانطور که گفتیم مقدار و کیفیت سیمان نقش بسیاری در مقاومت بتن دارد، البته  تاثیرکیفیت سیمان در مقاومت بتن از مقدار آن بیشتر است.

  • سنگدانه ها( شن وماسه): تقریبا 70 درصد از حجم بتن را سنگدانه ها (شن و ماسه) تشکیل می دهند، در واقع سنگدانهها ماده اصلی تشکیل دهنده بتن می باشند، که نیروی وارد بر بتن را تحمل می کنند.

سنگدانه های بتن باید سالم و بدون پوسیدگی باشند، متخلخل نباشد و آب را جذب نکند، همچنین در برابر رطوبت، یخبندان و مواد شیمیایی مقاوم باشد. سنگدانه ها نباید ناخالصی داشته باشند، وجود ناخالصی  سنگدانه ها میزان چسبندگی سیمان به سنگدانه ها را کاهش می دهد.

همانطور که قبلا هم ذکر کردیم، میزان کمی و کیفی مواد سازنده بتن نقش بسیاری در مقاومت بتن ها دارند.

 

 

منبع  : www.iagco.ir